vrijdag 17 oktober 2008

Te druk om nog iets te bloggen

Het gebeurt me regelmatig dat de weken voorbij vliegen. Dan moet ik kiezen wat het belangrijkste is. En dan komt deze blog wel eens in de verdrukking.

Een greep uit de activiteiten van de afgelopen tijd.

* wekelijks op zondag de brunch en viering (een keer in de twee weken wordt de viering door mij voorbereid)
* wekelijks wordt ik verwacht op mijn werk 's avonds op de Politieke Maandag van de gemeenteraad aanwezig te zijn. Vroeger om te notuleren; nu om te organiseren en ervoor te zorgen dat alles vlekkeloos verloopt.
* wekelijks op dinsdagavond de computerles die we aan wijkgenoten of mensen van daarbuiten geven. Tussen de drie en de zes mensen komen langs om verder te werken aan hun cursus. Aneta en ik zijn daarbij om hen te begeleiden. Dat betekent switchen tussen allerlei Microsoft Office pakketten en oplossingen bedenken voor problemen die men tegenkomt. Soms zijn de problemen snel oplosbaar, omdat ze op een heel bekend probleem stuiten (er wordt bijvoorbeeld niets opgeslagen, omdat een schijf niet in de drive zit). Op andere momenten kost het iets meer hoofdbrekens om het probleem op te lossen.
Op donderdagen is er om de week een gebedsavond (van 18.00-19.30 met eten; of van 19.00-20.30 zonder eten, maar met een plaatselijke voorganger of dominee) en om de week een bijbelstudie voor vaste bezoekers.
Vrijdagmiddag begint eerst tussen 13.30 en 15.30 met weer twee uur computerles, die wordt afgewisseld met vragen over de Voedselbank en die eindigt met het gezellig bijeen zijn van vrijwilligers en afnemers van de Voedselbank tot ongeveer 18.00 uur.

Naast deze vaste ritmes vindt er zo af en toe nog wel eens iets meer te beleven:

* aanwezig zijn bij een informatieavond over wat er in de wijk wordt gedaan met het geld dat minister Vogelaar beschikbaar heeft gesteld voor onze "prachtwijk".
* maandelijkse teamoverleggen, waarin de stand van zaken binnen Villa Klarendal doorgenomen wordt. Van belang, omdat het kernteam zich langzamerhand verder uitbreidt.
* gesprekken met de dominee van de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt over de plannen om samen te gaan werken en de manier waarop dat vormgegeven moet worden.
* overleggen en gezellige avondjes als coördinerend vrijwilliger van de Voedselbank.
* vanaf eind vorige week is daar een dagelijks telefoongesprek met de zoon van een van onze vaste bezoekers bijgekomen, omdat deze bezoeker een hartinfarct heeft gekregen en in het ziekenhuis ligt. De bezoeker heb ik inmiddels ook twee keer samen met de zoon opgezocht.
* telefoongesprekjes met een andere bezoekster die tegen problemen in het onderwijs aan loopt en daar zelf soms geen raad mee weet.
* een interview voor de Stadsomroep Arnhem over Villa Klarendal, dat qua tijd uitloopt, omdat de interviewer technische kennis ontbeert om het opnameapparaatje goed te kunnen afluisteren.
* een door Villa Klarendal, een kringgroep van de Kruiskerk en bewoners van de Rappardstraat georganiseerde straatschoonmaak- en speeldag op zaterdag.

Zo kan het dus gebeuren dat er even twee weken een blogstilte is. Die is er dus niet vanwege een sabbatical, maar omdat er na de activiteiten soms wel weer eens tijd nodig is om zelf even op te laden of uit te rusten. Daar worden vaak de rustige tijden in het weekend voor gebruikt. Bij Albert Heijn, waar ik op zaterdagochtend het brood voor de brunch en viering van zondag ophaal, is inmiddels bekend dat ik niet (zoals de anderen doordeweeks) om acht uur klaar sta voor het brood, maar pas tussen half elf en half twaalf.

Naast al deze activiteiten blijft het contact met wijkbewoners enorm belangrijk. Dat is dan wel weer het voordeel van een wijkbewoner. Want de andere bewoners kom je gewoon op straat tegen. Dan is er weer een gezellig of diepgaander gesprek.

Gelukkig is dit leven mij op het lijf geschreven. Dit geldt gelukkig niet alleen voor mijzelf, maar ook voor vrouw en kinderen. Ik kan me snel terugtrekken als ik weer thuis ben en vindt dan momenten en eigen dingetjes waarvan ik weer tot rust kom.

Er zijn momenten waarop ik echt moe ben. Dan bidt ik voor nieuwe kracht in de wetenschap dat ik het werk ook niet uit mezelf of voor mezelf doe. Na afloop is er dan steevast de rust en zekerheid dat het werk goed is geweest. Vanuit die rust kan er dan nog enkele uurtjes gerust worden voordat de nachtrust daadwerkelijk intreedt.

Om de volgende dag weer met nieuwe moed en kracht aan een nieuwe uitdaging te beginnen.

1 opmerking:

Paul Miller zei

Tja, het leven valt niet mee :-)