zondag 11 januari 2009

Buitengaats spreken

Een keer in de paar maanden zijn wij "vrij" op een zondagse Villa dag. Zo ook vandaag. Die had ik gecombineerd met een spreekbeurt in de kerk waar ik vandaag kom, De Pinksterzending Arnhem Noord.

Als voorbereiding ga ik er altijd even een tijd voor zitten. Gelukkig had ik het onderwerp al langere tijd in het hoofd en had ik er al een tijd op kunnen broeden. Dat betekende gisteren dus een halve dag zitten achter de PC en biddend en schrijvend bezig gaan met de voorbereiding. Na afloop draai ik altijd mijn uitgewerkte preek uit, zo ook gisterenavond. Tot mijn schrik kwamen er witte vellen uit mijn printer. De cartridge was op en ik had geen nieuwe besteld.

Ik bedacht me dat door de voorbereiding de preek toch al goed in mijn hoofd zat. Met de preekervaring tot nu toe (die is in 1983 van start gegaan), moest ik het toch eens zonder papier en vanuit de rust kunnen doen. Dus ik nam mijn eigen uitdaging aan en heb vanochtend volledig zonder papier gesproken. Het was enerzijds onwennig. Ik voelde me toch wat afhankelijker dan anders. Toch had ik het gevoel er goed aan te hebben gedaan. Er kwam ruimte om te zeggen wat ik wilde. Ik hoefde niet van papier op te lezen. En ik wist toch wat ik ongeveer wilde zeggen. Gelukkig bleek er weer een mobiele microfoon (een revers-versie) aanwezig, waardoor ik ook wat mobieler was dan voorheen. Ik merkte dat ik het door mijn "Villa-ervaring" nu prettiger vindt om niet op een plek te blijven staan, maar wat meer van mijn plek te komen. Daardoor kon ik bijvoorbeeld op het beamerscherm (een powerpoint ondersteuning blijf ik altijd prettig vinden) wat concrete dingen aanwijzen. Al met al heb ik een mooie ochtend gehad. En zo te horen kwam de inhoud ook over bij de luisteraars.

Voor wie mijn preek wil nalezen (dit keer geen witte vellen), hij staat online en kan worden gedownload door op deze link te klikken. (in Word)

De begeleidende powerpointpresentatie is te downloaden door op deze link te klikken.

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer preken van mij lezen of beluisteren, via deze link kom je op een overzichtspagina, waar een behoorlijk aantal preken van de afgelopen jaren (met uitzondering van de toespraakjes in Villa Klarendal) zijn terug te vinden.

3 opmerkingen:

Gijs zei

Heej Rick, klinkt als een boeiende ervaring!

Maar een revers-microfoon... stond je dan jasje-dasje voor de gemeente, of heb je hem maar ergens anders aan vastgemaakt? Dat zijn van die dingen die ik me dan afvraag als ik er een plaatje van maak in mijn hoofd...

Rick Jansen zei

Dat was jasje-zonder-dasje. Zelfs jasje hoeft niet, maar is wel weer leuk, omdat het net effe anders is. Vooral jasje met daarachter een staart. Zwart-wit gemengd jasje met bruin-grijze staart. Geeft weer van die onaangepaste gevoelens van "wat klopt hier niet". Revers-microfoon ergens tussen twee knopen aan mijn blouse vastgezet.

Gijs zei

Ah, ik zie het voor me. Mijn probleem is dat ik meestal een trui draag, en waar je dan zo'n revermicrofoon moet plakken... ik vergeet nog weleens dat de meeste mensen ook blousen en overhemden dragen ^_^