zondag 14 juni 2009

Rondwandeling door Klarendal

Gisteren heb ik met Paul Abspoel een middag uitgetrokken om samen door mijn wijk Klarendal te lopen en te praten over de visie die wij hebben voor onze wijk.

Van tevoren even lekker koffie drinken in Villa Klarendal en dan er op uit om een sightseeing door deze mooie wijk te maken. Gelukkig was het een mooie dag en dan heb je de zonnige kant van de mensen mee. En dat hebben we geweten...

Stop nummer een was onze Sint Janskerk, een mooie kerk die beeldbepalend is in de wijk. Voordat ik het wist, stonden we in de kerk te praten met de koster die niet-zo-wijkgericht is als ik getuige het feit dat ze in Twello woont en niet in de wijk.

We stappen de kerk uit en worden van veraf begroet door andere bekenden van me die wel echt in de wijk wonen en het laten zien met het biertje in de hand voor hun huis. Een van hen verhaalt hoe God in zijn leven werkt.

Een klein kwartiertje vol gesprek over deze mooie wijk lopen we verder door de wijk en komen op een gegeven moment vermoeid door de zware stappen omhoog (ja, het gaat hier echt steil omhoog!) bij een snackbar aan. De eigenaar is genegen voor een gesprek terwijl wij ons ijsje opeten. Over multiculturaliteit en oorlog.

We lopen weer verder en komen terecht bij de mooie speeltuin De Leuke Linde. Waarempel weer een gesprek met een oud-raadslid dat deze speeltuin heeft helpen opbouwen en daarvoor afspraken heeft gemaakt met de joodse gemeenschap om de begraafplaats alleen te overdekken met gras. De kinderen spelen dus op de graven van de overleden joden. Gelukkig dat niet iedereen dat weet.

We eindigen bij restaurant Goed Proeven waar we de titel aan ons lichaam laten gebeuren met een Palmpje. Het tweede wordt ons aangeboden door een gezin met wie we al relaxend aan de praat raken en waar het gaat over opvoeden en mooie mensen.

Klarendal heeft zich gisteren weer van zijn goede kant laten zien. Ze heeft bevestigd wat ik altijd over de wijk gezegd. Het is een mooie wijk met mooie mensen! Ik voel me er thuis en mag af en toe wat mee geven. Maar net zo vaak krijg ik er ook weer wat van terug. Dat was gisteren weer zo heerlijk het geval.

Paul heeft inmiddels zijn kant van de wandeling beschreven in twee stukjes. Lees ze hier (deel 1) en hier (deel 2). Bekijk ook de fotoblog die hij heeft gemaakt.

2 opmerkingen:

Paul zei

En ik was erg benieuwd naar jouw reactie, Rick! Heel leuk om dit te lezen - we hebben het denk ik op een vergelijkbare manier, maar vanuit verschillend perspectief beleefd: jij misschien meer met gepaste trots en ik met oprechte bewondering.
De namen van het restaurant en de speeltuin heb ik nog even van je overgenomen - je kunt mijn terugblik lezen op www.vrijspraak.wordpress.com - er komen nog wat foto's bij die ik morgen wil plaatsen.
Misschien kun je (een deel van) mijn verhaal nog ergens in een wijkblad of buurtkrant geplaatst krijgen? ("Een Hoofddorper in Klarendal" - zoiets, ha ha). Wees gegroet!

Miranda zei

Hoi Rick, inspirerend om zowel jouw als Paul's verhaal te lezen. Het herinnert me aan ons gesprek tijdens de retraite. Ik kom graag een keer langs als ik in de buurt ben. hartelijke groet, Miranda