In het eerste deel van het handboek "Als een kerk opnieuw begint" gaan de schrijvers in op historische perspectieven omtrent gemeentestichting. Hoofdstuk 4 gaat in op een drietal kerkplantingen in het verleden. In hoofdstuk 5 wordt de naoorlogse gemeentestichting in Nederland bekeken.
Bij het lezen van met name het laatste hoofdstuk trof mij in paragraaf 5.3 de vrij summiere beschrijving van gemeentestichting in Zuid-Nederland en met name in België. Ik zie dit als een gemiste kans. Het is opmerkelijk dat alleen deze paragraaf ingaat op gemeentestichting in Zuid-Nederland en België. De net zo summiere slotconclusie is dan ook "het gaat hier, kortom, om een weinig glamoureuze praktijk".
.
De gemiste kans heeft te maken met het feit dat bronnenmateriaal uit België zich concentreert op informatie van twintig jaar geleden. Ik ben daarom eens gaan zoeken op de websites van de grote christelijke bewegingen in ons zuidelijke buurland. Daaruit blijkt dat de afgelopen twintig jaar ongeveer (een zeer ruwe schatting) 50 nieuwe gemeenten zijn ontstaan. Dat staat in schril contrast tot de 8 die de afgelopen jaren volgens het boek en onderzoek van Martijn Vellekoop in Limburg zijn ontstaan.
De afgelopen decennia is met name bij de Belgische Evangelische Zending een werkwijze ontstaan waarbij gemeentestichting voorop staat. Zo lees ik op de website van deze organisatie: De visie van de BEZ-MEB is om iedereen in België te bereiken met het Goede Nieuws door het evangelie te brengen aan alle generaties en bevolkingsgroepen, gemeentes te stichten in iedere stad en dorp. Hiervoor zijn al onze inspanningen gericht op evangelisatie en gemeentestichting. Sommige zendelingen werken als pionier op plaatsen waar nog geen gemeente is. Daar organiseren ze dan acties: verdeling literatuur, concerten en andere evenementen om mensen te leren kennen en zichzelf bekend te maken in de streek. Wie interesse toont in het evangelie, wordt uitgenodigd op bijbelstudies. Na enkele jaren starten de gemeentesamenkomsten en is de gemeente geboren. Andere zendelingen werken samen met een reeds bestaande gemeente om een nieuwe 'dochter' gemeente in de streek op te starten.
Van dit systeem van gemeentestichten kan Nederland veel leren. Een voorbeeld: mijn vrouw heeft in 1983/1984 in een jaarteam aan de basis gestaan van een gemeente in Dilbeek (Brussel). In 1988 zijn daar samenkomsten gestart. Inmiddels is het uitgegroeid tot een gemeente van 100 leden en is vanuit de gemeente een nieuw gemeentestichtingsproject in Asse ontstaan.
Gemeentestichting in België gaat wellicht niet snel. Er is echter wel een werkwijze ontstaan waarbij contextualisatie aan de basis staat. Doordat er in het land weinig andere gemeenten zijn en naar verhouding weinig christenen, is gemeentestichting in het land die van de meest zuivere vorm. Mensen die aan de gemeente worden toegevoegd komen over het algemeen van een RK achtergrond en hebben een duidelijke stap genomen om zich aan te sluiten bij de nieuwe gemeente.
Mijn pleidooi aan de schrijvers is om in de volgende editie een hoofdstuk op te nemen over lessen die wij in Nederland kunnen leren van het werk in België. Aangezien het handboek ongetwijfeld ook in de Vlaamse theologische hogescholen en universiteiten zal worden gebruikt, is het van belang om kennis te hebben van de geschiedenis en lessen van gemeentestichting in het Nederlandstalig deel van ons zuiderland. Wellicht komen we dan tot de conclusie dat men het daar nog niet eens zo slecht doet en dat wij er als "Hollanders" veel van kunnen leren. Het Belgische verdriet van "ploeteren en pionieren" in een omgeving die weinig bereid is om de protestants-evangelische als gelijkwaardig te beschouwen, kan nog wel eens een voorbeeld worden voor ons, zodat we in Nederland-zendingsland het gemeentestichtingswiel niet geheel opnieuw hoeven uit te vinden.
3 opmerkingen:
Hoi Rick,
Interessante reactie! Ik heb vier jaar in Belgie gewoond en zodoende het gemeenteleven daar een beetje leren kennen. Heb er nog steeds vrienden wonen.
Mij vallen enkele dingen op:
- veel Vlaamse gemeenten zijn gesticht door niet-Belgen (m.n. Nederlanders, Amerikanen);
- veel gemeenten houden het niet lang vol, gemeenten lijken er nog sneller te scheuren dan in NL
- recent zjn er veel gemeenten gesticht die snelle groei doormaken, maar dit zijn met name immigrantengemeenten (Afrikanen, Oosteuropeanen).
Overigens heeft Johan Lucasse, gemeentestichter van het eerste uur in Vlaanderen, jaren geleden al vanuit zijn eigen ervaringen een interessant boek geschreven over evangelisatie en gemeentestichting.
Grtz,
Daniel
Mooie bijdrage, Rick. Vlaanderen is wel vaker de blinde vlek van Nederland... Vanuit mijn vorige gemeente (kleine evangelische gemeenschap in Haarlem-N die nu opgeheven is omdat de leden zich bij andere kerken hebben aangesloten) zijn twee echtparen vertrokken voor gemeentestichting in Vlaanderen. Cecilio en Ingrid Maria hebben een gemeente gesticht in Landen. Ingrid is een dochter uit de kinderrijke Haarlemse familie Sussenbach, zus van Rob Sussenbach die jarenlang in Suriname als zendeling werkte. Lies, een andere Sussenbach-dochter, is getrouwd met André Hofer. Zij werkten in Gent en Zwijnaarde en waren ook landelijk actief binnen de evangelische beweging. Nu werkt dit echtpaar in Terneuzen.
Als ik terugdenk aan wat ik gezien heb bij deze mensen, dan heeft dat uiterlijk veel emerging church (avant la lettre) eigenschappen, vooral waar het contextualisatie betreft. Theologisch behoudend, voluit evangelisch, maar met een open en actieve houding naar de samenleving. Deze mensen werden door gebed en bescheiden middelen ondersteund vanuit Nederland, maar we hebben gezien hoe zegenrijk hun werk was en hoe zij daar jarenlang gewerkt en standgehouden hebben. Daar kunnen pioniers in ons deel van de lage landen inderdaad veel van opsteken. Groet!
thank you very much
sohbet
Een reactie posten